Zaal Mourik was de locatie van de Bijzondere BlauwZame Bijeenkomst van 23 november 2023, in het hartje van Groot-Ammers, naast de kerk. De deelnemers werden ontvangen in deze warme en rustgevende zaal. Tim den Hartog van Den Hartog Charging en Cora de Groot van Mourik gaven een presentatie over de wijze waarop deze Nederlandse familiebedrijven vorm geven aan de wereld van morgen. Met één sleutelwoord: emissieloos.
Mourik bouwt. Aan de weg en aan de toekomst. Aan een zo duurzaam mogelijke inzet van bouwmaterieel en transportmiddelen. Daar investeert Mourik graag in. Elke dag weer door te zorgen voor minimale verkeershinder, veiligheid voor zowel weggebruiker als wegwerker, circulair werken door het toepassen van herbruikbare materialen, aandacht voor de totale kosten tijdens de levensduur van infrastructurele werken en het minimaliseren van uitstoot. Lees meer op hun site. Mourik bouwt aan de transitie naar de emissieloze bouwplaats.
Mourik werkt nu al met een aantal elektrisch aangedreven bouwmachines. Hoe zorg je er voor dat die machines ook echt hun werk kunnen doen? Dat ze kunnen leveren op de momenten dat dat nodig is. Daar heb je een goed doordacht laadsysteem voor nodig. Den Hartog Charging ontwikkelt die systemen, bedenkt hoe je het laadproces beheert, ontwikkelt de software en levert de uiteindelijke hardware.
Mourik gebruikt, Den Hartog levert. Niet vreemd dat deze twee partners ook samenwerken in meerdere duurzame projecten zoals BlueAlp. Het gepatenteerde BlueAlp langzame kraakproces garandeert de hoogst mogelijke pyrolyse-oliekwaliteit in combinatie met een laag energieverbruik. De gepatenteerde technologie is de enige chemische recyclingtechnologie die dit kan. Van plastic naar olie. Vermindering van onze afhankelijkheid van eerste olie en nieuwe oliewinning. En zo zijn we weer bij de energievoorziening. Emissieloos wel te verstaan.
De brandstoffenmarkt is sterk in beweging. In 2024 volgt een 0-meting en in 2025 zal er een sterke verlaging van de inzet van fossiele brandstoffen zijn. Hoe dan? Waterstof is een (kostbare) optie en nog in ontwikkeling, elektrische aandrijving is al voorhanden en blijft doorontwikkelen. Met doordacht energiemanagement combineer je alle energiestromen tot optimale continuïteit.
Hoe ga je met de accu’s om. Hoe optimaliseer je de vraag en het aanbod. Wanneer laad je op om zo functioneel mogelijk te gebruiken. Hoe ga je opladen op de bouwplaats zelf? Welk systeem gebruik je. Daar is heel wat onderzoek voor nodig maar de oplossingen zijn er.
Dat vraagt natuurlijk om forse investeringen, zeker, maar het besef van de noodzakelijkheid groeit gelukkig en voor innovatieve en creatieve oplossingen worden de subsidies steeds aantrekkelijker. Subsidies als de HBE (Hernieuwbare Brandstof Eenheden, lees meer op de site van Den Hartog (https://denhartogcharging.com/nieuws/hernieuwbare-brandstof-eenheden-hbes-wat-zijn-het-en-wat-kun-je-ermee-doen/). Volgens Tim den Hartog kan het bij optimale inzetbaarheid zelfs rendabel zijn om emissieloos elektriciteit op te wekken.
Het is een enorme opgave voor de bouwsector de bouwplaatsen emmissieloos te maken. Met bedrijven als Mourik en Den Hartog, echte voorlopers, zijn we op de goede weg naar de oplossing voor drie verschillende problematieken: klimaatverandering (CO2), gezondheid (fijnstof) en natuur (NOx). Emissieloze machines, innovatieve hard- en software, slimme laadsystemen en -momenten. Het is een transitie waar je iedereen in de keten bij nodig hebt.