“Jongens zijn meer geschikt als ondernemer dan meisjes.”


Welke invloed heb ik als ouder op de keuze van mijn kinderen om het stokje in het familiebedrijf over te nemen? Ben ik mij als ouder bewust van mijn invloed op mijn kinderen? En wat zorgt ervoor welke keuzes mijn kinderen maken?

Mira Bloemen-Bekx, dean op de Hanzehogeschool Groningen en promovenda op het gebied van opvolging in familiebedrijven, heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de invloed die je als ondernemer hebt op je kinderen. Haar interesse voor dit onderzoek werd gewekt door haar man. Zijn ouders hadden een familiebedrijf. In een gesprek daarover gaf hij aan: “Ik geloof dat ik nooit echt zelf gekozen heb om het familiebedrijf over te nemen.” Dit wakkerde bij Mira de passie voor familiebedrijven en het onderzoek aan.

In de bijeenkomst van woensdag 20 november van de werkgroep familiebedrijven van Blauwzaam Alblasserwaard heeft Mira de belangrijkste elementen uit haar onderzoek gepresenteerd. Daarmee gaf ze ook praktische tips aan de ondernemers.  

Familiebedrijf De Lek Beton was onze gastheer deze avond. Arie Pols, directeur van De Lek Beton, opende de avond met een mooie bedrijfsfilm. Mira nam het stokje over waarna Paul en Chris van Dam, derde generatie in het familiebedrijf De Lek Beton, vertelden hoe zij het opvolgingsproces beleven.

Hoe creëer je emotionele betrokkenheid bij het familiebedrijf?


Mira: “Emotionele betrokkenheid bevordert succesvolle overdracht.” Wat is dan emotionele betrokkenheid? Dit is het positieve gevoel wat kinderen hebben bij het familiebedrijf. Maar hoe creëer je dat dan zonder ze te dwingen? Als je kinderen jong zijn, kun je ze meenemen naar het bedrijf. Laat ze een bedrijfsfilm en foto’s van vroeger zien, vertel verhalen over hoe het bedrijf is ontstaan en welke rol de familie daarin heeft gespeeld. Zorg er ook voor dat de familieleden elkaar regelmatig ontmoet zodat ze elkaar leren kennen en waarderen. Gebruik positieve woorden als je over elkaar praat en omarm de verschillen.


Als ze ouder zijn, laat ze dan hun eigen opleidingskeuzes maken. Natuurlijk is het mooi als ze kiezen voor een studiekeuze die aansluit bij het bedrijf, maar laat ze vooral kiezen waar ze gelukkig van worden. Er moet ruimte zijn voor eigen wensen en eigen keuzes, zodat ze in vrijheid beslissingen kunnen nemen. Paul en Chris bevestigen dit: “Maak je eigen keuzes. Kies in vrijheid je eigen weg.”


Betrek ze wel bij de onderneming door bijvoorbeeld een next-generation programma op te zetten of familieberaad waarin je ze het bedrijf beter laat leren kennen. Neem ze mee in de toekomstvisie van het bedrijf. Bij De Lek Beton ziet de derde generatie elkaar twee keer per jaar. Tien jaar geleden zijn ze hiermee begonnen. Paul: “De samenbindende factor is het bedrijf. Het behouden van de binding tussen de familieleden is ook de reden dat de tweede generatie over wil dragen naar de derde generatie. De bijeenkomsten worden ingevuld door de derde generatie zelf. Onderwerpen die bij hen leven worden ingebracht. Hierdoor ontstaat betrokkenheid. Tijdens de bijeenkomsten is er ook ruimte om leuke dingen te doen. Elkaar beter te leren kennen, waardoor communicatie makkelijker wordt en ook moeilijke dingen bespreekbaar gemaakt kunnen worden. Het familieberaad heeft ook invloed op de afstudeeronderwerpen en studiekeuzes van de jongere generatie.” Mira herkent dit vanuit haar onderzoek.


In de laatste fase van het creëren van emotionele betrokkenheid kijk je of de carrière interesses aansluiten met de kansen dier er zijn in het familiebedrijf. Kan het kind zijn/haar talenten maximaal inzetten in het familiebedrijf? Laat als overdrager de innovatieve kant zien van de onderneming en alle mogelijkheden die het familiebedrijf in zich heeft om de talenten van het kind in te zetten. In al deze fases is het belangrijk positieve woorden te gebruiken.